نسخه PDF
آرشیو روزنامه

شناسه خبر : 16030, منتشر شده در مورخ : ۲۹ دی ۱۴۰۱

یادداشت امروز

لیلا همایون فرد:یک راه حل ساده در بحران اجتماعی

لیلا همایون فرد:یک راه حل ساده در بحران اجتماعی

به نظر می‌رسد نیاز امروز جامعه ما و بهترین پاتک برای مقابله با حربه دشمن در فضای کنونی کشور همین تزریق محبت باشد.

چندی پس از اغتشاشات اخیر و به بهانه آزادی زنان، شاهد کشف حجاب برخی از زنان در سطح شهر هستیم که خواسته یا ناخواسته نمودی از مخالفت با دین و حکومت را به نمایش گذاشته‌اند.
این مسأله موجب اظهار نارضایتی بسیاری از مردم شده و این سوال را در ذهن آنها ایجاد نموده است که در این شرایط چه باید کرد و وظیفه چیست ؟آیا باید برخورد و تقابل با این هنجارشکنی ها انجام گیرد یا سکوت و تغافل؟
واقعیت آن است که پاسخ به این سؤال و چگونگی عملکرد در این باره مستلزم تعریف یک بسته جامع عملیاتی از سوی دولت، نهادهای فرهنگی و عامه مردم است که بتوان با در نظر گرفتن همه جوانب به حل این موضوع پرداخت و ما در این مجال در پی تبیین آن نیستیم.
آنچه اکنون نگارنده را به نوشتن سوق داده،  توجه خوانندگان به یک راه حل ساده اما تأثیرگذار برای حل یک بحران اجتماعی است.
پروژه سوریه‌سازی را حتماً شنیده‌اید! در سوریه پس از ایجاد یک دوره آشوب و اغتشاش داخلی و حمایت همه جانبه دشمنان از آنها، این مخالفت‌ها وارد فاز جدیدی شد. مرحله پس از آشوب، در ظاهر آرامش برقرار شده بود؛ اما دشمن برای رسیدن به مقاصد خود به دو قطبی کردن جامعه روی آورد.
 پروژه دوقطبی‌سازی سیاسی و دینی در قالب مخالفان و موافقان بشار اسد با جدیت تمام حمایت می‌شد و مردمِ گرفتار در این فتنه هرکدام خود را بر حق می‌دانستند؛ در حالیکه هر دو گروه پیاده‌نظام دشمن شده بودند.
 امروز دشمن در ایران نیز پس از ناکامی در طرح‌های براندازانه‌ی خود، به دنبال اجرایی کردن این نقشه شوم است که با رواج دوقطبی ها به اهداف خود دست یابد.
 رو در رو قرار دادن با حجاب و بی حجاب، انقلابی و غیر انقلابی، طرفدار دولت یا مخالف دولت، شیعه و سنی و... نمودهایی  برای اجرایی شدن این نقشه در ایران است که با اندک غفلتی نتایج جبران‌ناپذیر آن به بار خواهد نشست که در این شرایط مردم باید به هر شکل ممکن  مانع ایجاد این دوقطبی‌ها در سطح جامعه  شوند.
در این راستا استفاده از برخی راهکاری ساده اما تأثیرگذار و مهم، می‌تواند تا حد زیادی نقشه دشمن را ناکام بگذارد.
یکی از این راهکارها؛ استفاده از ابزار محبت است. روان‌شناسان معتقدند: محبت قابلیت سریان و انتقال به دیگران دارد. محبت همانند ضربه اول در بازی دومینو، می‌تواند انرژی خود را به زنجیره بسیار طولانی از افراد منتقل کند. در جامعه‌ای که افراد آن با محبت و مهربانی با هم رفتار کنند، دو قطبی‌های اجتماعی جایگاهی نخواهند داشت و افراد با هر عقیده و سلیقه‌ای می‌توانند در کنار هم بدون بحران زندگی کنند.
 به نظر می‌رسد نیاز امروز جامعه ما و بهترین پاتک برای مقابله با حربه دشمن در فضای کنونی کشور همین تزریق محبت باشد.
در مسأله کشف حجاب نیز افزون بر اینکه باید کارهای فرهنگی و پیگیری‌های قانونی صورت گیرد و طرح و برنامه جدی برای رفع این معضل اجتماعی تدبیر شود؛ اما در عین حال باید از فراهم آوردن بستر نزاع و خشونت در جامعه، به شدت پرهیز شود و هر فردی با محبت به اطرافیان خود در محیط خانه، محیط کار، مکان‌های عمومی و ... به نوعی حلقه‌های ارتباطی را میان افراد محکم کند.
نیاز امروز جامعه ما، تلاش برای در کنار هم بودن است نه در مقابل هم بودن، این نیاز باید جدی گرفته شود.
پایان

برچسب ها :
لیلا همایون فرد:یک راه حل ساده در بحران اجتماعی