نسخه PDF
آرشیو روزنامه

شناسه خبر : 16054, منتشر شده در مورخ : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

یادداشت امروز

۳۰ پروژه عمرانی در حال جامه عمل پوشاندن

۳۰ پروژه عمرانی در حال جامه عمل پوشاندن

مشاهده آنچه که از قاب لنز دوربین های خبرنگاران برای انعکاس این تور گشتی رسانه ای دیده شد نشان از این داشت که سیاست گذاری دور جدید شورای شهر و خصوصا شهرداری معطوف به همان مسائل و مواردی است که در پیشگفتار به صورت مختصر به آن پرداخته شد.

"فضای شهری را میتوان بخش عمده‌ ای از فضای باز و عمومی دانست که به نوعی تبلور ماهیت  زندگی از نوع فردی و اجتماعی در آن جریان دارد
 بر این اساس فضاهای شهری عرصه تعامل متقابل انسان ها می باشند که داستان زندگی جمعی در آن گشوده می شود و مکانی  برای ایجاد تعاملات اجتماعی و مراودات شهروندی را فراهم می سازد.

از آنجائیکه  فضای شهری کارکردی اجتماعی دارد، پرداختن به وجود فضاهای عمومی شهری، ضرورتی اساسی در برنامه های توسعه شهری هستند که این امر حکایت از نقش این فضاها در تقویت توسعه و وجهه فرهنگی-اجتماعی شهر ها دارد.


بر این پایه و اساس و  به زعم بسیاری از اندیشمندان فضاهای عمومی شهر مولفه ای اساسی در بهبود و افزایش میزان سرمایه اجتماعی در ساختار شهر و ساکنان آن به شمار می آید.

بنابراین فضای شهری بستر شکل گیری و تقویت ارتباطات اجتماعی در جهت برقراری حس امنیت روانی و اعتماد در فضای عمومی است و از طرفی دیگر مکانی برای برقراری روابط اجتماعی و زندگی جمعی با مولفه های مثبت و هنجارهای سالم را فراهم می سازد.

که پذیرش و حضور شهروندان در این فضاها، حس تعلق و روحیه تعاون را نیز افزایش می دهد.
چون انسان در فضای شهری به دنبال مکانی جهت آسودن، آزادسازی فشارهای روحی-روانی و تعاملات اجتماعی است لذا. در جهت پاسخگویی به این نیاز، طراحی فضاهای عمومی  باید از چنان جذابیتی برخوردار باشد تا به افزایش ارتباطات متقابل و مناسبات اجتماعی بین ساکنان شهرها یاری رساند. 
چرا که طراحی صحیح و پیش بینی فعالیت های زنده و جذاب منجر به تشدید استفاده از فضای شهری، و موجب تقویت ارتباطات اجتماعی و افزایش اعتماد و اطمینان شهروندان  برای حال و آینده می شود.

 
زیرا برخی معتقدند مردم گاهی نظر خود را با قدم زدن با پاهایشان اعلام  می کنند. لذا از فضاهایی استفاده میکنند که در آن احساس راحتی کنند و به سهولت بتوانند در آن آمد و شد  
داشته باشند، در غیر این صورت آن را کنار می گذارند.پس طراحی و پیگیری و اقدامات مدیریت شهری باید با درکی کامل از نحوه و شیوه ای که شهروندان برای  
استفاده از فضاهای عمومی علاقمند  به آن هستند باید انجام پذیرد.

با ذکر این پیشگفتار  و هدف نگارنده در ادامه اشاره به ابتکار جالب شهرداری است که محسن صانعی شهردار آران و بیدگل به اتفاق تعدادی از اعضای شورای شهر، روز پنجشنبه هفته گذشته تور گشتی در قالب رسانه ای ترتیب دادند که شهروندان از اقدامات و پروژه های عمرانی در دست اجرای مدیریت شهری و شهرداری با حضور خبرنگاران و رسانه ها مطلع گردند.

مشاهده آنچه که از قاب لنز دوربین های خبرنگاران برای انعکاس این تور گشتی رسانه ای دیده شد نشان از این داشت که سیاست گذاری دور جدید شورای شهر و خصوصا شهرداری معطوف به همان مسائل و مواردی است که در پیشگفتار به صورت مختصر به آن پرداخته شد.

یعنی اهمیت به باز سازی اماکن و بناهای تاریخی برای ارج نهادن به میراث فرهنگی و نشان دادن هویت فرهنگی و بافت فکری جامعه از گذشته تا کنون، پرداختن به توسعه فضای سبز و تفرج گاها و پارک ها برای اوقات فراغت شهروندان و جلوگیری از مخاطرات ریزگردها و آلودگی های هوا، اهتمام ویژه به سهولت تردد در راه های مواصلاتی و جاده ای برای رفع گره های ترافیکی در جهت بهبود شاخص های رشد و توسعه اقتصادی و صنعتی،  فضا سازی شهری متناسب و زیبا خصوصا در جلوی اماکن درمانی و دانشگاهی و توجه ویژه به بحث فراهم آوردن شرایط برای توسعه صنعت گردشگری که تقارن و هم زمانی اجرا و پیگیری عملیات عمرانی این پروژه ها تلفیقی از بر طرف نمودن بخش عمده ای از انتظارات شهروندان می باشد که مدیریت شهری در شهرداری آران و بیدگل هوشمندانه ضمن احصای این انتظارات در جهت پرداختن  به ان در قالب ۳۰ پروژه عمرانی در حال جامه عمل پوشاندن به آن هستند.

علیرضا نمکی/ کارشناس حرفه ای رفتار اجتماعی و افکار سنجی

برچسب ها :
۳۰ پروژه عمرانی در حال جامه عمل پوشاندن خبر یادداشت آران بیدگل