نسخه PDF
آرشیو روزنامه

شناسه خبر : 21685, منتشر شده در مورخ : ۱۳ آذر ۱۴۰۲

حرفه‌ای که از پدر به پسران رسید؛

شیرینی محصولات کارگاه تولید نبات درگیر طعم تلخ مشکلات شد

شیرینی محصولات کارگاه تولید نبات درگیر طعم تلخ مشکلات شد

سراج/یک کارآفرین فعال در حوزه تولید نبات از تلخی‌های ناشی از مشکلات در این حرفه گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار سراج آنلاین از سمنان، شاید کمتر کسی از شما که شیرینی نبات‌های ساده و زعفرانی را چشیده‌اید از پشت پرده تلخ برخی واحدهای تولید این محصول خوش طعم خبر داشته باشید. مشکلاتی که شاید اگر انگیزه شیرین کردن کام مردم در پس آن نبود، شاید پیش از این‌ها بسیاری از این واحدهای تولیدی را به تعطیلی کشانده بود.

مشکلاتی چون تسهیلات با سود کمرشکن 23 درصدی، سرمایه درگردش و نوسان قیمت‌ها که امان از تولید کنندگان این حوزه نحیف بریده است.

مدیرعامل واحد تولیدی یادآوران طعم قدیم و کارآفرین سمنانی با اشاره به عشق و علاقه‌ای که به احیای حرفه پدری و اجدادی داشته است گفت: این واحد تولیدی به سختی و با اخذ تسهیلات با درصد بالا بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان در سال 1398 شروع به کار کرده است.

علی مرادی حقیقت با بیان اینکه این واحد تولیدی برای 6 نفر اشتغال ایجاد کرده است افزود: واحدهای تولیدی با هزار سختی یک فعالیت اقتصادی را آغاز می‌کنند از این رو باید از سوی مسئولان حمایت شوند

به گفته وی، این واحد تولیدی در حال حاضر پنج محصول نبات سنتی ساده، نبات زعفرانی، شاخه نبات، شاخه زعفرانی و همچنین شیره نبات را تولید می‌کند و تمامی این محصولات از روش سنتی و بدون استفاده از دستگاه‌های صنعتی تولید می‌شود.

این کارآفرین سمنانی با بیان اینکه شرکت تولیدی این کارآفرین نخستین برندی است که به طور کامل نبات سنتی را به طور گسترده تولید می‌کند عنوان کرد: این واحد تولید نبات، ظرفیت تولید دو تن محصول را در هر روز دارد و در صورت افزایش سرمایه می‌توان ظرفیت را نیز افزایش داد.

مرادی حقیقت با بیان اینکه خوشبختانه بازار دارای وضعیت مطلوبی است و اگر تولید باشد فروش نیز داریم، از کمبود سرمایه و حساب در گردش به عنوان مهم‌ترین مشکل این واحد تولیدی نام برد و گفت: تلاش می‌شود در این محصول از بهترین مواد اولیه تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه نبات سنتی باید دارای کیفیت عالی و شیرینی مطلوبی باشد خاطرنشان کرد: نباید در نبات‌های سنتی از هیچ افزودنی غیر مجازی برای تولید این نبات استفاده شود و باید برای تولید این نوع نبات‌ها از بهترین شکرها استفاده شود.

این کارآفرین با بیان اینکه تولید کننده‌ها علی رغم تمامی مشکلات اقدام به یک فعالیت اقتصادی می‌کنند گفت: آنها حسن نیت خود را در تمامی شرایط سخت نشان دادند و به کمک اقتصاد کشور آمدند و از این رو نیاز است تا مسئولان نیز به آنها کمک و از آنها حمایت کنند.

وام‌های 23 درصدی رمقی برای سرمایه‌گذاران نگذاشته است

این تولید کننده در پاسخ به پرسشی درخصوص چرایی عدم استفاده از تسهیلات بانکی برای تأمین بخشی از هزینه‌های تولید از سودهای بالای تسهیلات انتقاد کرد.

مرادی حقیقت با بیان اینکه وام‌های 23 درصدی رمقی برای سرمایه‌گذاران نگذاشته است تصریح کرد: اگر بتوانیم وام‌هایی با درصدهای پایین‌تر بگیریم، می‌توانیم طرح توسعه‌ای واحد تولیدی خود را اجرا کنیم و ظرفیت تولید خود را از دو تن به 4 تن برسانیم.

وی افزود: سرمایه‌گذارانی برای صادرات این محصول وجود دارند، اما به خاطر مشکلات کمبود سرمایه تاکنون برای طرح توسعه‌ای اقدامی نکرده‌ایم.

این تولید کننده نبات در سمنان اضافه کرد: سرمایه‌گذارانی وجود دارند که قصد صادرات این محصول به ترکیه، ازبکستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق را دارند، اما  تولید ما به اندازه‌ای نیست که بتوانیم آن را صادر کنیم.

مرادی حقیقت افزود: باید سرمایه داشته باشیم تا بتوانیم مواد اولیه خریداری کنیم و نیاز سرمایه‌گذاران را که بین 40 تا 50 تن است را تولید کنیم و آن را به کشورهای متقاضی صادر کنیم.

وی اضافه کرد: در صورت اجرای طرح‌های توسعه‌ای توانایی برای تولید انواع نبات‌های متعدد از جمله نبات‌های گیاهی و طعم‌دار  وجود دارد که می تواند مشتریان خاص خود را جذب و کام مردم را بیش از گذشته شیرین کند.

به گفته حاج کاظم مرادی حقیقت پدری که حرفه خود را به پسرانش آموخت؛ کمبود سرمایه در گردش عدم ثبات قیمت و نرخ‌های متعدد مواد اولیه مهم‌ترین مشکلاتی است که این واحد تولیدی با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: البته علی رغم تمامی این مشکلات تلاش می‌کنیم تا این محصول مرغوب و سنتی در بازار حضور داشته باشد.

برچسب ها :