نسخه PDF
آرشیو روزنامه

شناسه خبر : 13737, منتشر شده در مورخ : ۱۳ مرداد ۱۴۰۱

یادداشت امروز

روزنامه سراج/هشداری بر زندگی سگی

روزنامه سراج/هشداری بر زندگی سگی

میناالسادات حسینی

سبک زندگی سالم، به‌زیستن روانی را به دنبال دارد از جمله عوامل تأثیرگذار در داشتن سبک زندگی سالم بهره‌مندی از آموزه‌های دینی و تلاش در ترویج آن آموزه‌ها است.
در سال‌های اخیر بخشی از شهروندان تحت تأثیر فرهنگ غرب و فضای رسانه‌ای که سعی در جذب مخاطبان از طریق جذابیت‌های بصری دارد هم‌خانگی با حیوانات را زیبا و نمودی از توسعه‌یافتگی القاء کرده است، طوری که بسیاری از افراد را علاقه‌مند به نگهداری و فرزندخواندگی حیوانات کرده است، این افراد معتقدند که نگهداری از حیوانات خانگی برای تنهایی آنها مفید است؛ در حالی که این مباحث القائات فرهنگی غرب است تا به وسیله انس با حیوانات، تحت عنوان مدرنیته ارزش‌ها و نگرش‌ها را تغییر دهند و مسائل خانوادگی را برای افراد غیر مهم جلوه دهند که نتیجه آن کاهش ازدواج و جمعیت است.
طبق تحقیقات دانشکده علوم پزشکی تهران درخصوص بررسی وضعیت سلامت روانی و ویژگی‌های شخصیتی افرادی که از حیوانات خانگی مراقبت می‌کنند، «ابعاد شخصیتی صاحبان سگ از سطح پایین‌تری از سازش‌پذیری برخوردار است.»
با این حال، نگهداری از سگ‌های خانگی میزان سلامت افراد را کاهش می‌دهد، همچنین رابطه عاطفی خاصی بین شخص و سگ او به وجود می‌آید که همین مسأله سبب می‌شود، بخش زیادی از وقت و هزینه‌ها را صرف نگهداری از سگ کند و در صورت از دست‌دادن حیوان هم  دچار افسردگی و انزواطلبی شوند.
از سویی دیگر هرچه میزان نگهداری از سگ‌های خانگی افزایش یابد تعداد سگ‌های ولگرد هم افزایش می‌یابد چراکه از هرسگ ماده در طول شش سال امکان تکثیر هفتاد هزار سگ وجود دارد؛ ازاین رو بسیاری از سگ‌های خانگی درصورت بی‌رغبتی یا عدم توانایی صاحبانشان از نگهداری آنها، در سطح شهر وطبیعت رها می‌شوند. این نوع افزایش افسارگسیخته سگ‌ها و نبود سامانه عقیم‌سازی، سبب اختلال در امنیت جانی و بهداشتی شهروندان می‌شود؛ همانگونه که اخبار تلخی از حمله سگ‌های ولگرد به کودکان و بزرگسالان شنیده شده است.
زندگی فردی و اجتماعی انسان نیازمند امنیت و محافظت‌شدن است، این مهم در حالی تحقق می یابد که یکایک جامعه با ترمیم سبک زندگی خود، زمینه آرامش اجتماعی را فراهم کنند تا شهر و دیار از هرگونه اضطراب و بیمناکی دور بماند.
ازاین رو افزایش سگ‌های ولگرد وحمایت‌های افراطی و ناآگاهانه از آنان تهدیدی جدی پیش روی فرهنگ و امنیت است؛ چرا که خوی درندگی سگ‌ها سبب هراس کودکان و زنان می‌شود و در اثر این ترس، افراد دچار تپش قلب، لکنت زبان، لرزش دست‌ها وپاها، ایست قلبی می‌شوند و این هراس و ضربه روحی، چه بسا سال‌ها همراه آنان باقی خواهد ماند. افزون بر این، طبق تحقیقات ثابت شده که سگ‌ها ناقل بسیاری از بیماری‌های خطرناک از جمله بیماری کاره(دیستمپر) جرب و بیماری‌های پوستی، زردی عفونی، ماتیوویل و بیماری هاری هستند.
همچنین سگ‌های ولگرد عامل مهم آلودگی‌های زیست محیطی هستند، فضولات سگها در آب‌ها موجب آلودگی آب و سرایت بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.
در حل این مسأله مهم اجتماعی، بهره‌مندی از ظرفیت احکام دینی و آموزه‌های اسلامی در خصوص حقوق حیوانات و تبیین چگونگی نگهداری آنان ضروری می‌نماید. همچنین مسئولان مرتبط با به‌کارگیری روش‌های اصولی و کارآمد در مواجهه با سگ‌های خیابانی و ولگرد، مدیریت شایسته‌ای داشته باشند.
پایان

برچسب ها :
روزنامه سراج/هشداری بر زندگی سگی