نسخه PDF
آرشیو روزنامه

شناسه خبر : 23792, منتشر شده در مورخ : ۱۷ اسفند ۱۴۰۲

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

با علم و دانش میتوان مشکلات زیست محیطی کشور را حل کرد

با علم و دانش میتوان مشکلات زیست محیطی کشور را حل کرد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: با علم و دانش و با استفاده از توان علمی دانشگاه ها می توان مشکلات زیست محیطی کشور را حل کرد.

دکتر علی سلاجقه در هجدهمین همایش ملی علوم زمین و مهندسی آبخیزداری ایران  که در دانشگاه کاشان برگزار شد، عملیات آبخیزداری جامع  را راه نجات کشور در بسیاری از چالش ها عنوان کرد و افزود: بسیاری از چالش هایی که در زمینه فرسایش زمین وجود دارد را بوسیله مدیریت درست و آموزش در حوزه آبخیزداری می توان برطرف کرد.
وی به وجود اندیشه های خلاق جوانان  با انگیزه و اصحاب علم در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: باید در دانشگاه برای چالش های موجود فرمول و فرایند تحقیقاتی ارائه کرد.
وی سیلاب، فرونشست ها و گردوغبار را از مهمترین چالش های کشور عنوان کرد و گفت: عملیات آبخیزداری مطلوب، نگاه جامع و عالمانه را می طلبد و علم باید برای حل این مشکلات میدان داری کند.
معاون رئیس جمهور به تصویب پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در خصوص گردوغبار در سازمان ملل اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد تا با مصوبه و همکاری منطقه ای و جهانی  بتوان مشکلات زیست محیطی ناشی از گردو غبار را مرتفع ساخت.
وی به پیشنهاد اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال توسط وزیر سابق جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: کاشت نهال کمک شایان توجهی به حل مسایل زیست محیطی کشور خواهد کرد.
دکتر سلاجقه انتخاب گونه های متناسب با شرایط اقلیمی، و مثمر بودن، و نیاز آبی کم در کاشت نهال را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: متاسفاه بسیاری از منابع آب در کشور هدر می رود و هزینه ها بیشتر در بخش استحصال و توزیع آب انجام می شود ولی در بخش تولید آب با مشکل مواجه هستیم.
رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ادامه به مساله تغییر اقلیم که باعث شده در بلند مدت سطح سفره ها بسیار پایین رود اشاره و بیان کرد: کاهش سطح سفره ها اکنون به موضوع اصلی سازمان محیط زیست تبدیل شده است که وزارت نیرو باید این موضوع را مدیریت کند و سازمان محیط زیست هم به عنوان دستگاه ناظر حتما نظارت خود را در این بخش انجام خواهد داد.
دکتر سلاجقه با اشاره به اینکه در مباحث مربوط به آبخیزداری، تجارب ارزنده‌ای در سطح دنیا داریم افزود:  اگر در این رابطه جامع و عالمانه عمل کنیم و انجمن های علمی فعال شوند مشکلات کاهش می یابد و آبخیزداری می تواند در خدمت کشور باشد.

برچسب ها :
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور: با علم و دانش میتوان مشکلات زیست محیطی کشور را حل کرد