نسخه PDF
آرشیو روزنامه

اخبار
جمع دوگانه ها در عقلانیت شهید مطهری

محمدرضابابایی/ عقل در ادبیات دینی تشخیصی است که ملزم به عمل کند، لذا عقل سواد نیست. عقل در قرآن با عناوینی مثل لب و بصر نیز آمده است. وقتی پیامبران الهی با انسان می خواهند صحبت کنند خطابشان عقل انسان است و این خطاب و عتاب سبب رشد و پیشرفت او می شود، نه چشم و گوش و بدن انسان، بخاطر اینکه حرکت، رشد و صیرورت انسان اتفاق نمی افتد مگر اینکه از درون اتفاقی در او بیفتد، و اگر از درون نجوشد اسمش می شود اکراه و اجبار(لا اکراه فی الدین، قد تبین الرشد من الغی) راه و چاه به انسان ارایه شده است چرا که در درون انسان قابلیت تشخیص است.

شناسه خبر : 23799, منتشر شده در مورخ : ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۶۰ هزار دانش‌آموز قمی در پیشگاه قرآن، عترت و نماز

۱۶۰ هزار دانش‌آموز قمی در پیشگاه قرآن، عترت و نماز

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: این دوره از مسابقات با حضور ۱۶۰ هزار نفر رشته آغاز به‌کار کرد که با خود ثبت رتبه اول کشوری را به همراه داشت. در واقع این آمار به نسبت مشابه خود در دوره قبل از کرونا که مسابقات با مشارکت 67 هزار نفر رشته دانش‌آموز به‌صورت حضوری بوده، آمار قابل توجهی است.



امینیان: ۱۶۰ هزار دانش‌آموز قمی در مرحله آموزشگاه و ناحیه چهل و دومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز به رقابت و مشارکت پرداختند/ برنامه‌های بسیار متنوع در حوزه قرآن و عترت

حجت الاسلام محمد امینیان معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم در گفت‌وگویی، از افزایش مشارکت دانش‌آموزان در مسابقات قرآن عترت و نماز خبر داد و اظهار داشت: این مسابقات دانش‌آموزی که یادبود شهید دانش‌آموز محمد معماریان است، در چهار مرحله آموزشگاهی، ناحیه_ منطقه، نخبگان و فینال استانی و مرحله پنجم کشوری، به‌صورت هدفمند و پرشور برگزار می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: این دوره از مسابقات با حضور ۱۶۰ هزار نفر رشته آغاز به‌کار کرد که با خود ثبت رتبه اول کشوری را به همراه داشت. در واقع این آمار به نسبت مشابه خود در دوره قبل از کرونا که مسابقات با مشارکت 67 هزار نفر رشته دانش‌آموز به‌صورت حضوری بوده، آمار قابل توجهی است.

وی با بیان روند اجرای برنامه عنوان کرد: این مسابقات که در مرحله استانی قرار دارد با حضور قریب به ۱۰۰۰ نخبه قرآنی دختر و پسر در ۱۵ رشته به‌صورت فشرده و شبانه‌روزی در چهار اردوی دو روزه و در فضایی تربیتی، فرهنگی و قرآنی و با حضور اساتید و داوران خبره قرآنی استانی و کشوری انجام نی‌شود.

امینیان بیان کرد: این مسابقات با هدف ایجاد حلقه وصل دانش‌آموزان با دارالقرآن‌های ما برگزار می‌شود، به گونه‌ای که تا بعد از این مسابقات هم به‌صورت تخصصی‌تر فعالیت خود را ادامه داده تا برای سال آینده با آمادگی بیشتری وارد عمل شوند تا با جذب دانش‌آموزان مستعد و معرفی آنها به مراکز دارالقرآن‌ها به‌نوعی مبلغ مسابقات در مدارس شده و زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان دیگر را فراهم سازند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم این فرصت ۲ روزه برقراری ارتباط مستقیم با اساتید این حوزه را مغتنم شمرد و یادآور شد: برای شکل‌گیری امر استعدادیابی به نحوی مطلوب، مسابقاتی نیز در قالب‌های مختلفی چون محفل انس با قرآن، جُنگ‌های ورزشی و مهارتی و ساخت موشک آبی و پل ماکارونی، آشنایی با آزمایش‌های نانو و ظرفیت پارک علم و فناوری نیز در نظر گرفته شده تا علاوه بر تنوع برنامه‌ها، به‌نوعی از تمام شرکت‌کنندگان نیز تقدیر به‌عمل آید.

امینیان به فعالیت دو رشته جدید در این سری از مسابقات اشاره کرد و افزود: رشته‌های دعاخوانی و گفتمان مهدویت به‌صورت مباحثه‌ای و جذاب در دو گروه دختران و پسران دانش‌آموز نیز به رشته‌ها اضافه شده و بعد از سپری مرحله فینال استانی، دانش‌آموزان منتخب مقطع متوسطه اول و دوم در تیرماه به مرحله کشوری اعزام خواهند شد.

وی افزود: برای اجرای هر چه مطلوب‌تر این طرح که در فضای اردوگاه زیبای فرهنگی تربیتی ملاصدرا برگزار خواهد شد، ارگان‌های مختلفی یاری‌گر ما بودند؛ از جمله اداره اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات و معاونت فرهنگی شهرداری و مجموعه موقوفه سعد الحکما و فرمانداری و آموزش و پرورش شهرستان کهک همچنین ارگان‌های سپاه، نیروی انتظامی و هلال احمر و مرکز بهداشت و درمان نیز پای کار آمدند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم گفت:‌ چهل و دومین دوره مسابقات قرآنی در دوبخش آوایى (قرائت، ترتیل، حفظ، اذان، مداحى و دعاخوانى) و بخش پژوهشى (احکام، انشاى نماز، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه، فهم قرآن و گفتمان مهدویت) به‌صورت شبانه‌روزى و از تاریخ ۸ تا ۱۶ اردیبهشت‌ماه، در شهر کهک برگزار خواهد شد.

وی در تشریح فعالیت‌های حوزه عترت این اداره تصریح کرد: در حوزه عترت یکی از اقدامات جدید و ابداعات این بود که مدارس موظف به ثبت یک هیئت مذهبی شدند و ارکان آن نیز تعریف شد، رویکرد این هیئت دانش‌آموزی با قبل متفاوت بوده و به نحوی بازوی راست مدیر و معاونین مدرسه در فعالیت‌های فرهنگی محسوب می‌شود که وظایفی مانند برگزاری مجالس دانش‌آموزی، حل مشکلات دانش‌آموزان و ارتباط با مدیر مدرسه را بر عهده دارند.

امینیان هم‌چنین گفت: در همین راستا به‌صورت آزمایشی ۳۰ مدرسه مختلف از تمامی نواحی قم در مقطع متوسطه اول انتخاب شدند و از هر مدرسه ۵ دانش‌آموز به‌عنوان مسئو‌ هیئت در اردوی آموزشی دو روزه شرکت کردند، در دوره مذکور مباحث مختلف از جمله ارکان اصلی و اهداف هیئت، هیئت‌داری و نقش هیئت در تربیت دانش آموزان ارائه شد و خروجی آن در قالب موکب دانش‌آموزی در نیمه شعبان در مسیر پیاده روی بلوار پیامبر اعظم(ص) اجرا شد و در حال حاضر هم هیئات برنامه ثابت هفتگی در مدارس دارند.

برچسب ها :
۱۶۰ هزار دانش‌آموز قمی در پیشگاه قرآن، عترت و نماز نماز عترت خبر قم