نسخه PDF
آرشیو روزنامه

شناسه خبر : 18, منتشر شده در مورخ : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

تخریب بقیع به زبان تقویم تاریخ

تخریب بقیع به زبان تقویم تاریخ


97 سال پیش در چنین روزی وهابیون سعودی، جنایت تخریب بُقاع متبرکه‏ی ائمه‏ی بقیع علیهم السلام را در کارنامه ننگین خود به ثبت رساندند. این حادثه ناگوار که در سال 1344 هجری قمری در مدینه روی داد، دل جامعه اسلامی و شیعی را به درد آورده است.

تا پیش از تسلط یافتن فرقه منحرف وهابیت در عربستان، قبور ائمه‏ى شیعه و سایر بزرگان اسلام در مدینه، دارای گنبد و بارگاه و محل زیارت و ابراز محبت مسلمانان بود. تخریب وحشیانه بارگاه امام حسن مجتبی، امام سجاد، امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیهم السلام  در هشتم شوال خاطر مسلمین جهان به ویژه ایرانیان و شیعیان اهل بیت طاهرین را سخت آزرد و روند سفر حجاج ایرانى را هم با اختلال رو به رو کرد. همچنین قبور حضرت عبداللّه‏ و حضرت آمنه، پدر و مادر حضرت رسول صلی الله علیه و آله، مالک، پیشواى مالکى، عباس عموى پیامبر، حضرت فاطمه بنت اسد علیها سلام، شهدای واقعه حره، ام البنین، مادر حضرت ابوالفضل علیه السلام و اسماعیل از فرزندان امام صادق علیه السلام به صورت کامل تخریب و ویران شد.

 قوت گرفتن فرقه‏ى وهابى در عربستان، از ناگوارترین حوادث تاریخ اسلام در قرن چهاردهم هجرى است. در این میان جنایت وهابی ها فراتر از بقیع است، اینان در سال 1343 هجری قمری در مکه گنبدهای قبر حضرت عبدالمطلب، ابی طالب، خدیجه، و زادگاه پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها را با خاک یکسان کردند. در جدّه نیز قبر حوا و دیگر قبور را تخریب کردند. در مدینه گنبد منّور نبوی را به توپ بستند؛ اما از ترس مسلمانان، قبر شریف رسول مهربانی را تخریب نکردند. وهابی‌ها همچنین در شوال 1343  هجری شمسی با تعرض به قبور مطهّر ائمه بقیع علیهم السّلام اشیاء نفیس و با ارزش آن را به یغما بردند، قبر حضرت حمزه علیه السّلام و شهدای احد را با خاک یکسان کردند، و گنبد و مرقد حضرت عبداللَّه و آمنه پدر و مادر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله را هم خراب کردند. وهابیت در همان سال به کربلای معلا حمله کردند، ضریح مطهّر را از جا کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهّر را که اکثراً از هدایای سلاطین بود، غارت کردند. در این واقعه هفت هزار نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را به شهادت رساندند. سپس نجف را برای غارت و وحشی گری هدف قرار دادند که با شکست و ناکامی رو به رو شدند.

برچسب ها :
تخریب بقیع به زبان تقویم تاریخ