نسخه PDF
آرشیو روزنامه

اخبار
شناسه خبر : 15922, منتشر شده در مورخ : ۱ آذر ۱۴۰۱

تحلیل:

علی‌رضا ملااحمدی/شکست مفتضحانه، سرود ملّی و مسئله‌ی «غیرتِ ملّی»

علی‌رضا ملااحمدی/شکست مفتضحانه، سرود ملّی و مسئله‌ی «غیرتِ ملّی»

تأثیر فحاشی‌هایی که روزهای اخیر به بازیکنان (بخصوص از سوی آن ۲-۳ پیشکسوتِ بی‌غیرت) شد را هم نمیتوان در تضعیف روحیه‌ی بازیکنان نادیده گرفت.

1- از بین متغیّرهای تعیین‌کننده‌ی سرنوشتِ یک بازی، عناصر روحی و روانی یکی از مهم‌ترین‌ها است؛ (همچنانکه جمله‌ی معروف "روحیه‌اش رو باخته" عبارتِ پرتکرارِ ناظران است) و از بین این عوامل، «غیرتِ ملّی» در بازی‌های ملّی پررنگ‌تر از دیگر عوامل است. نمونه‌اش را در بازی درخشان تیم ملّی فوتبال ایران مقابل اسپانیای چموش در جام‌جهانی ۲۰۱۸ مشاهده کردیم. (و البته مقابل پرتغال نیز)

2- مسلّماً بازیکن و «تیمی» که در ابتدای بازی سرود ملّیِ کشورش را «نمی‌خواند»، حسّ غیرتش نسبت به کشورش کمتر است از بازیکن و تیمی که سرود ملّی کشورش را میخواند. حالا فرقی نمیکند نخواندن سرود را معلولِ این امر بدانیم یا علّتِ آن؛ به‌هرحال این واضح است که برای چنین کسی «حسّ غیرت» کمتر از چنان کسی زنده است. خیلی فرق است بین وقتی‌که یک «تیم غیورانه بجنگد» با وقتیکه اینچنین نباشد.

3- بازیِ اسپانیای ۲۰۱۸ مقابل تیم ایران خیلی قدرتمندتر از بازی امروزِ انگلیس در مقابلمان بود. اما بازی «تیم» ایران امروز به‌مراتب متزلزل‌تر از آن بازی بود. تا جایی‌که به یاد دارم، سابقه نداشته که بازیکنان تیم ملّی ایران همگی سرود ملّی کشورشان را در ابتدای بازی نخوانند، و تا آنجا که میدانم این بدترین شکست تیم ملّی ایران در تاریخ #جام_جهانی بود.

4- حالا فوتبال کلاً خیلی امر حیاتی‌ای نیست و اینچنین اثرِ بی‌حسّی و بی‌غیرتی را در آن دیدیم؛ اما پرواضح است که یکی از هدف‌های این جنگِ شناختی ‌که این روزها درگیرش هستیم، همین #غیرت_ملی بوده. بی‌حسّی‌ای که نسبت به مظاهر هویّت ملّی (ازجمله مسجد و قرآن و حسینیه، پرچم ملّی، همین سرود ملّی و حتی نسبت به تیم فوتبال ملّی) در این فتنه دنبال شد، هیچ‌وقت سابقه نداشته؛ ناگفته پیداست که اگر این فرایندِ «بی‌حسّی‌سازی / بی‌غیرت‌سازی» در دیگر مؤلّفه‌های هویّتی هم اثرگذار باشد، چه خسارت سنگینی به‌جا خواهد گذاشت!...

  پ.ن ۱ : تأثیر فحاشی‌هایی که روزهای اخیر به بازیکنان (بخصوص از سوی آن ۲-۳ پیشکسوتِ بی‌غیرت) شد را هم نمیتوان در تضعیف روحیه‌ی بازیکنان نادیده گرفت.

  پ.ن ۲ : این تحلیل نافیِ دلایل فنّیِ شکست نیست؛ بلکه در عرضِ آنهاست. مثلاً تعویض اجباریِ دروازه‌بان شاید در تعدادِ گلِ خورده تأثیرگذار باشد؛ اما نمیتواند توجیه‌گرِ بازی ضعیف و متزلزل کلّیت تیم (ازجمله خط دفاعی) باشد. بلکه برعکس، در صورت زنده‌بودنِ حسّ غیرت، می‌بایست شاهد دفاعی قوی‌تر از شرایط معمولی می‌بودیم.

برچسب ها :
علی‌رضا ملااحمدی/شکست مفتضحانه، سرود ملّی و مسئله‌ی «غیرتِ ملّی»