نسخه PDF
آرشیو روزنامه

شناسه خبر : 13736, منتشر شده در مورخ : ۱۳ مرداد ۱۴۰۱

نظارت 30 اکیپ ثابت و سیار بر ذبح بهداشتی و شرعی در ماه محرم

نظارت 30 اکیپ ثابت و سیار بر ذبح بهداشتی و شرعی در ماه محرم

سراج سمنان/ مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از نظارت 30 اکیپ ثابت و سیار بر ذبح بهداشتی و شرعی در ماه محرم در استان سمنان خبر داد:

به گزارش خبرنگار سراج در استان سمنان، حمیدرضا حسینی اظهار کرد: به‌منظور حفظ بهداشت و سلامت عمومی جامعه، تأمین امنیت غذایی و سلامت مصرف‌کنندگان گوشت دام‌های قربانی، 17 اکیپ ثابت و 13 اکیپ سیار متشکل از 20 نفر دامپزشک، 30 نفر بازرس بهداشت گوشت و 12 نفر ناظر شرعی در سطح استان ساماندهی شده و بر ذبح بهداشتی و شرعی در ماه محرم در استان نظارت می‌کنند.
وی اظهار کرد: دامی که ناقل بیماری کریمه کنگو است فاقد علائم بالینی مشهود است و نهایتاً دام مورد گزش کنه آلوده دوتا سه روز تب خواهد کرد و سپس به ناقل بیماری تبدیل خواهد شد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به گروه‌های در معرض خطر بیماری تب کریمه کنگو اذعان کرد: عموماً دامداران، چوب‌داران، پرسنل دامپزشکی، دامپزشکان و سلاخ‌ها بیش از سایرین احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. البته در صورت عدم رعایت ضوابط و توصیه‌های بهداشتی، سایر جوامع انسانی نیز در معرض آسیب ناشی از این ویروس هستند.
وی در ادامه با توصیه به هم استانی‌ها و خیرین مبنی بر تهیه دام زنده مورد نیاز خود از میادین عرضه دام و مراکز تحت نظارت دامپزشکی، درخواست کرد: حتی‌الامکان از ذبح دام در معابر عمومی و تکایا خودداری نموده و ذبح دام خود را ترجیحاً در محل کشتارگاه و یا مکان‌های تعیین شده توسط شهرداری که دارای حداقل امکانات بهداشتی می‌باشند به انجام رسانند تا از هرگونه عواقب و تبعات بهداشتی ناشی از کشتار دام در شرایط بهداشتی جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: مردم استان سمنان می‌توانند ضمن تماس با اداره دامپزشکی محل سکونت خود و یا تماس با سامانه اطلاع‌رسانی 1512 اداره کل دامپزشکی استان از خدمات رایگان نظارت بهداشتی و شرعی اکیپ‌های دامپزشکی بر ذبح دام‌ها قربانی در ایام محرم بخصوص تاسوعا و عاشورای حسینی برخوردار شوند.
 

برچسب ها :
دامپزشکی محرم ذبح بهداشتی