نسخه PDF
آرشیو روزنامه

شناسه خبر : 11494, منتشر شده در مورخ : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

یادداشت؛

وقت بسیار کرد باید صرف، تا برونت کشید از آن ‌چَه ژرف!

وقت بسیار کرد باید صرف، تا برونت کشید از آن ‌چَه ژرف!

چرا امروز سیاسیون مغرض جامعه ما، بدون توجه به این نکته که بازسازی مخروبه‌ها، آن هم نه در یک سال و دو سال بلکه در ۸ سال پیاپی زمان می‌برد، دولت را نقد می‌کنند؟

از قدیم مشهور است که گفته اند «دیوانه‌ای سنگی به چاه می‌اندازد که صد عاقل نمی‌توانند آن را از چاه بیرون بیاورند»؛ البته نه اینکه نمی‌توانند بلکه به قول ملک الشعرا: مردم شهر رنج‌ها بردند، تا که آن سنگ را برآوردند، وقت بسیار کرد باید صرف، تا برونت کشید از آن ‌چَه ژرف! کمتر عاقلی است که انکار کند وقت بردن درست کردن اشتباه را اما سؤال اینجاست که چرا امروز عقلای جامعه ما، بدون توجه به این نکته که بازسازی مخروبه‌ها، آن هم نه در یک سال و دو سال بلکه در 8 سال پیاپی زمان می‌برد، لب به سخن می‌گشایند؟

بدون تردید یک عامل نمی‌تواند دخالت داشته باشد و عوامل مختلفی دست به دست یکدیگر داده‌اند تا برخی را مجاب کردند آماج انتقادات را به سوی دولت جدید روانه کنند که یکی از آنها پروپاگاندای رسانه ای است. هنگامی که مردم دولت را در مقابل خود فرض می‌کنند، همکاری که هیچ بلکه از کوچک ترین مسأله‌ای بزرگ ترین مشکل را می‌سازد و جوسازی اینگونه قطعا مخل اجرا شدن تصمیمات دولت است. به عنوان نمونه باید گفت طی این چند روز اخیر که فقط خبری مدعی بر اینکه قرار است قیمت نان افزایش پیدا کند منتشر شد که هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است؛ ولی همین خبر دهان بسیاری از منتقدان مغرض را باز کرد و برخی از مغرضان نیز با اینان هم زبان شدند در صورتی که هنوز اتفاقی نیفتاده است.

گفتنی است که همه این ناراحتی‌ها که معمولا از سوی مخالفان دولت نیز مطرح می‌شود، تنها به این علت است که سیاست‌های غلط دولت قبلی در حال کنار زده شدن است و همه به زودی خواهند فهمید که دولت قبلی چه سنگ بزرگی را در چاه انداخته است. یک نمونه بارز این ادعا، تخصیص ارز 4200 تومانی بود که دولت قبل در دستور کار خود داشت و به بدترین نحو این بودجه را به افراد و نهادهای مختلف می‌سپرد. به اذعان اقتصاد دانان، عامل اصلی رانت در کشور همین ارز 4200 است که فقط به دست افراد خاص می‌رسد تا وسایل خاصی را وارد کنند و با این روند، هیچ دردی از کشور دوا نمی‌شود.

 

وقت بسیار کرد باید صرف، تا برونت کشید از آن ‌چَه ژرف!

 

راهکار چیست؟

دولت در اقدام اخیر خود علم تحول را برداشته تا بدن ویروس گرفته اقتصاد کشور را حجامت کند و ویروس‌ها را بیرون بریزد. اولین اقدام نیز هدف دار کردن ارز ترجیحی است و طبیعی است کسانی که نانشان در گرو ادامه این روند است، سعی می‌کنند کشور را به هم بریزند و مردم را مقابل دولت قرار دهند. همانگونه که تا نوای تصویب شدن طرح صیانت از فضای مجازی به گوش مردم رسید، دست اندرکاران مسأله اینترنت در کشور سرعت اینترنت را دست کاری کردند تا مردم این را از پیامدهای طرح صیانت بدانند در صورتی که هنوز طرح به صحن مجلس هم نیامده بود!

راهکار برون رفت از این مشکلات همانگونه که تاکنون در یادداشت‌های مختلفی بیان شده، تبیین، اقناع و همراه سازی مردم است. رهبر معظم انقلاب نیز بنابر جایگاه خود در دیدار دیروز با کارگران بر این نکته تصریح فرمودند که: «مدیران و مسئولان کشوری هم ان‌شاءالله همان‌ طور که وعده داده شده، به کار و برنامه‌ای که مقرّر شده، همه عمل کنند و همه هم به دولت کمک کنند. امروز کارهایی که دولت در زمینه‌ی اقتصاد در پیش دارد، کارهای مهمّی است و احتیاج به کمک همه دارد؛ یعنی همه‌ی دستگاه‌ها، قوای مختلف، آحاد مردم، مجموعه‌ها، همه ان‌شاءالله باید به دولت کمک کنند که بتواند به این نتایج دست پیدا کند».

ضمنا مسأله دیگری که با جدیت باید دنبال شود، قطع کردن دست دلالان، رانت خواران و برخی مسئولینی است که وسط میدان تصمیم گیری و تصمیم سازی هستند و از این فرصت به نفع جیب خود و به ضرر مردم استفاده می‌کنند و چه بسا اولویت اول دولت شناسایی و حذف این افراد و تابعانشان از ساختار کشور است. رییس جمهور محترم نیز دیشب در گفت‌وگوی زنده خود اذعان کردند که «اگر لازم باشد بنده آبرویم را در این راه میگذارم تا مردم معیشت شان دچار مشکل نشود سفره مردم آسیب نبیند رانت‌خواران و مثل این مردم را چپاول نکند و هر کاری لازم باشد انجام می دهم»؛ همچنین دیروز رهبر انقلاب گزارش و تصمیمات وزیر کار در حوزه کار و کارگر را بسیار خوب ارزیابی کردند و درخواست پیگیری این تصمیمات تا تحقق کامل را داشتند.

 

وقت بسیار کرد باید صرف، تا برونت کشید از آن ‌چَه ژرف!

 

دولت قوی و مردمی

در این شرایط، اقدامات تحولی دولت سیزدهم بعد از مرحله آواربرداری در مسیری قرار گرفته که می‌توان به آینده اقتصاد کشور امیدوار بود ولی با صبر و حوصله. برخی از این اقدامات به این صورت است؛ اولین کاری که دولت جدید انجام داد، تسویه بدهی‌های باقی مانده از دولت قبل بود و به عنوان نمونه می‌توان به استقراض ۵۴,۰۰۰ میلیارد تومانی دولت از بانک مرکزی در اوایل سال ۱۴۰۰ اشاره کرد. همچنین گفتنی است بودجه سال گذشته که توسط دولت دوازدهم بسته شده بود اشکالات بسیاری داشت ولی با این وجود دولت جدید توانست بدهی‌های به ارث رسیده از دولت قبل را تسویه کند.

همچنین گفتنی است با وجود مشکلات اساسی، دولت از ابتدای تقسیم مسئولیت ها تا کنون نرخ تورم را نزولی کرده و ۱۳ درصد کاهش داده است و آن را از 9/59 در شهریور ماه سال گذشته به 5/29 در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ رساند. رئیس جمهور جدید نیز با استناد به آمار مرکز آمار در کاهش نرخ بیکاری، موفقیت نسبی به دست آورده و نرخ بیکاری به زیر ۹ درصد رسیده است و رهبر معظم انقلاب، در نکاتی که در دیدار با کارگران داشتند تصریح فرمودند که زمینه سازی برای ایجاد فرصت های شغلی از جمله وظایف دولت جدید است. در فعالیت‌های دولت جدید نیز به اقدام اخیر، یعنی جهت دهی به ارز ترجیحی و افزایش یارانه‌ها نیز می‌توان اشاره کرد.

در پایان لازم است بار دیگر این سخن از رهبر معظم انقلاب مورد بازخوانی قرار بگیرد که فرمودند «دولت احتیاج به کمک همه دارد؛ یعنی همه‌ی دستگاه‌ها، قوای مختلف، آحاد مردم، مجموعه‌ها ...». بدون تردید باید همه مردم همدل باشند و نقش دولت در یکدل کردن مردم بسیار مهم است. اگر رییس جمهور طبق همین روحیه پیش برود و سایر مسئولان نیز ابتدا زیر مجموعه های خود را اصلاح و روابط مردمی خود را گسترش بدهند و از همه مهمتر، قدرت رسانه‌ای دولت افزایش یابد، قطعا امید به آینده بیشتر می‌شود و دولت اسلامی تکمیل خواهد شد.

برچسب ها :
دولت قوی و مردمی