نسخه PDF
آرشیو روزنامه

شناسه خبر : 8548, منتشر شده در مورخ : ۱ بهمن ۱۴۰۰

یادداشت:

روزنامه سراج/شایسته‌ستیزی در وزارت علوم دولت جدید حیرت‌انگیز است

روزنامه سراج/شایسته‌ستیزی در وزارت علوم دولت جدید حیرت‌انگیز است

دکتر محمد فاضلی، را از دانشگاه بهشتی اخراج کرده‌اند

محمدرضا جلائی‌پور

دوست عزیز و فاضلم، دکتر محمد فاضلی، را از دانشگاه بهشتی اخراج کرده‌اند. واقعا این میزان تنگ‌نظری و شایسته‌ستیزی در وزارت علوم دولت جدید حیرت‌انگیز و شرم‌آور است.

در گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بهشتی تا کنون چه کسی به اندازهٔ او در کمک به بالندگی جامعه‌شناسی در ایران توفیق داشته است؟ هم از حیث میزان و کیفیت پژوهش‌های باکیفیت، هم از حیث رضایت دانشجویان، هم از نظر توفیق در آگاهی‌افزایی عمومی دربارهٔ بصیرت‌ها و دستاوردهای جامعه‌شناسانه، چند استاد جامعه‌شناسی مثل او در ایران داریم؟

وزارت علومی که ریاست دانشگاه‌ها را به بسیج اساتید واگذار می‌کند و با افزایش انواع سهمیه‌های ناعادلانه در پذیرش دانشجو و انواع گزینش‌های پرتبعیض در جذب و ارتقای اساتید آموزش دانشگاه‌های کشور را  کم‌کیفیت‌تر می‌کند آیا می‌فهمد چه بلایی بر سر نهاد علم در ایران می‌آورد و در بلندمدت چه آسیبی به کشور می‌زند؟

انجمن جامعه‌شناسی ایران و اساتید جامعه‌شناسی دانشگاه‌های کشور چرا با صدای بلندتر و موثرتر به این روند مخرب و پرآسیب اعتراض نمی‌کنند؟ ‌اگر وزارت علوم هاضمهٔ پذیرش و تحمل استاد باکیفیتی چون او که دغدغهٔ محوری‌اش افزایش ظرفیت حل مسالهٔ حاکمیت و جامعهٔ‌ ایران است را ندارد، مضحک نیست اگر ‌ادعای کمک به توسعهٔ علمی کشور را داشته باشد؟

اخراج او از دانشگاه برای خود او ضایعه نیست و چه بسا وقت و فرصت بیشتری برای پادکست روشنگر و پرمخاطبِ «دغدغهٔ ایران»‌ و پژوهش‌های راهبردی‌اش آزاد کند،‌ ولی برای دانشگاه بهشتی و دانشجویانش پرضایعه است.

دانشگاه را بیش از این کم‌کیفیت و بی‌توجه به مسائل واقعی جامعهٔ ایران نکنید. نتیجه‌اش جز انباشت بیشتر بحران‌ها و مسائل کاویده و حل نشده و جایگزینی اساتیدِ کم‌بضاعت و میل بیشتر به مهاجرت علمی نخواهد بود.

برچسب ها :
محمدرضا جلائی‌پور اخراج ذانشگاه