نسخه PDF
آرشیو روزنامه

شناسه خبر : 5454, منتشر شده در مورخ : ۸ آذر ۱۴۰۰

یادداشت امروز

روزنامه سراج/پروفایل پُر سر و صدا!

روزنامه سراج/پروفایل پُر سر و صدا!

پروفایل پُر سر و صدا!

 علی کردانی

امروزه شبکه‌های مجازی جزء پرکاربردترین‌، جذاب‌ترین و در مواردی پرخطرترین رسانه‌ها محسوب می‌شود؛ فضایی که بیشترین بخش‌های زندگی را سهم خود کرده و سایه بی‌رمقی و کم‌رونقی را بر دیگر عرصه‌های زندگی افکنده است.

از این رو بخواهیم یا نخواهیم ماجراجویی فضای مجازی به اتاق زیبای زندگی رسوخ کرده است، این وضعیت حتی جمع‌ خانوادگی و خلوت‌ همسرانه را نیز ویران کرده است!

فرصت‌های با هم بودن دود هوا شده است، دودی که به زودی به چشم اطرافیان هم می‌نشیند!

صحبت در مورد این فضا بسیار و فرصت برای جلوگیری از قتلگاه جوانان اندک است؛ در این مجیزه می‌خواهیم به ساده‌ترین، کوچکترین و پردیدترین قطعه از پازل مجازی بپردازیم که نامش «پروفایل» است.

پروفایل نماد روحیات، منش و اهداف صاحبانشان است که متاسفانه این دایره کوچک تبدیل به جذب‌گرایی و زیبا‌آرایی شده است؛ البته که زیبا‌آرایی و زیبا‌خواهی کار پسندیده‌ای است، آن‌جا که بجا باشد و با هویت اسلامی و ملی همخوانی داشته باشد.

متاسفانه ماجراجویی «دایره‌های کوچک» انتهایی ندارد، دایره‌ کوچک همان پروفایلی است که حتی برخی متدینین را هم سمت و سو داده است؛ به طوری‌که با انواع ژست‌ها، مثلاً؛ چادر براق، نشستن پُر ناز، برجستگی ساعت مچی، پوشش‌های رنگارنگ و... سعی در مخاطب‌گیری دارد و دایره‌ کوچک دیگر چشمان هیزی است که در تیزی گوی سبقت را ربوده است.

شاید از دیگرانی که ادعایی ندارند انتظاری نباشد اما از افراد و منش‌های مذهبی این انتظار بجاست که فضای مجازی را مملو از عطر خداخواهی کرده و از رنگ و بوهای دنیایی در این فضاها دوری کنند و بدانیم که جذب هدفمند راه‌های متین‌تر و بهتری دارد و نیازی به تمسک به رنگ‌های دنیوی برای جذب نیست، به‌ویژه آنکه گاهی خودِ جذب دارای اشکالات جدی می‌شود؛ مثل جایی که شخصی در تلاش است تا افراد را به خودش جذب کند نه به محتوا و معنای صحیح؛ در صورتی که می‌توان از «پروفایل» برای ترویج دین و خوبی‌ها بهره برد؛ پروفایل یا پیجی که دربردارنده عکس حرم یکی از معصومین علیهم‌السلام یا زائران حرم است در حقیقت نماد شیعه را به رخ می‌کشاند، چرا که شیعه در جهان به زیارت شناخته شده است، یا پروفایل و صفحه‌ای که عکس شهید را انعکاس داده است در حقیقت مروّج فرهنگ جهاد و شهادت بوده است؛ برخی پروفایل‌ها نیز نماد قدرت، نماد اخلاق و ... تلقی می‌شوند.

بنابراین تأثیر عکس پروفایل بر مخاطبان قابل انکار نیست، به‌ویژه اگر برای مخاطبان ناشناس هم باشد؛ آدم‌هایی که دارای اهداف والا هستند و اهتمام جدی به توسعه اخلاق و تأثیر کنش‌گرانه در فضای مجازی دارند، از «پروفایل» بالاترین بهره‌بری را انجام می‌دهند تا منش اخلاق‌مدارانه و خداپسندانه را به اشتراک بگذارند.

کاش می‌شد در فضای مجازی زیبا اما ساده گام برداشت تا پرو‌فایل‌های ما رنگ و بوی خدا داشته باشد، همچنین پیام‌ها و کنش‌های ما.

برچسب ها :