نسخه PDF
آرشیو روزنامه

شناسه خبر : 5441, منتشر شده در مورخ : ۳۰ آبان ۱۴۰۰

یادداشت:

هفت فاز عملیات روانی جریان معاند در تجمعات اصفهان که ناکام ماند!

هفت فاز عملیات روانی جریان معاند در تجمعات اصفهان که ناکام ماند!

حجت الاسلام علیرضامحمدلو نوشت:خیلی کثیری از کشاورزان و مردم شریف اصفهان، چند روز متوالی در اطراف پل خواجو و زاینده رود تجمع کردند و مطالبات به حقی را توام با متانت و تمرکز بر شعارهای مشخص پیرامون خشکی زاینده رود و حق‌آبه زمین هایشان ترتیب دادند.
از آنجایی که تجمعات مردمی به هردلیلی همیشه عامل تحریک جریان های معاند نظام جهت ایجاد اختلال و اغتشاش بوده، رسانه هایی همچون «من و تو» و «ایران اینترنشنال» نیز بیکار نماندند و روایتسازی وارونه جهت مهندسی و جهت دهی مطالبات را استارت زدند.
هرچند که  مثلث بصیرت و باهوشی مردم و پوشش به موقع و بدون سانسور صداسیما و رسانه های جریان اصلی و همچنین حضور و پاسخگو بودن بالاترین مقامات دولتی از اولین لحظه های تجمع باعث شد که توطئه های بیگانه خنثی شود ولی تکنیک هایی که در رسانه های معاند به کار گرفته شد، محل توجه و تامل بود.
 تعمیق هیجان با پخش حداکثری فضای احساسی و شعاری تجمع و ترغیب برای حضور بیشتر و تحریک افراد حاضر در تجمع برای ورود به فازهای جدی تری از اعتراضات مثل مثل شعار «اگر که آب باز نشه، اصفهان قیامت میشه»
 تولید تنفر از مسئولین و ایجاد گسل عاطفی میان مردم و حاکمیت و بنوعی توزیع ناامیدی از حل مساله در سطح حکمرانی با شعارهای «وزیر بی لیاقت استعفا» یا شعار «۳۰ ساله رودخونه رو آبشو به ما ندادن»
تخریب مرجعیت رسانه جهت جلوگیری از بازنمایی واقعی و بدون حاشیه از تجمع بدلیل ایجاد زمینه برای روایت سازی های وارونه با برجسته کردن شعارهایی چون «ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما» که البته مثل خیلی از شعارهای اپوزسیونی کم رمق بود و ابتر ماند.
 فرافکنی مسیر شعارها و تصویرسازی مخدوش از گروه های مرجع ازجمله روحانیت با القای اینکه فارغ از صحنه و بی تفاوت از مشکلات مردم هستند با این تیتر و گزارش که «روحانیون فقط خمس و زکات ما‌ را خوردند» و در واقع با این سبک تهیه گزارش، در صدد تولید کانال های جدید برای تحریف اعتراضات بودند.
القای بحران و اختناق در فاز بعدی و امنیتی جلوه دادن فضای تجمعات با عبارات و تیترهای مسمومی چون «بسته شدن مسیرهای منتهی به پل خواجو» و «اعزام نیروهای سرکوب به محل تجمع اصفهان» و از همه مهمتر «اختلال اینترنت در اصفهان همزمان با اعتراض گسترده مردم و کشاورزان»
تعمیم شعارها با هجمه به کلان روایت های نظام و به چالش کشیدن کلیت اتمسفر سیاسی و القای ناکارآمدی نظام با تهیه گزارش و تیتری تحت این عنوان که «مطالبه ما فقط نباید آب باشه» و « واکنش منفی مردم هنگام دعا کردن برای سلامتی(آیت الله) خامنه ای»
 آلترناتیوسازی در فاز همراهی و حمایت و پشتیبانی و القای این نکته که صدای شما اگرچه در داخل سرکوب شود ولی در خارج از کشور شنیده می شود و گزینه‌ رهایی هم روشن است. پیامی که از ربع پهلوی با تیتر «همبستگی مردم و کشاورزان اصفهان، الگوی اعتراضات است» در همین محور قابل بازخوانی است و البته اپیدمیک سازی اعتراضات را هم در ضمن خود داراست.
همانگونه که گفته شد، طرح تکرار آبان ۹۸ که ماه ها توسط سرویس های اطلاعاتی بیگانه روی آن سرمایه گذاری شده بود، با مثلث مردم بصیر، رسانه باهوش و مسئول پاسخگو و درصحنه خنثی شد. این مدل از مدیریت صحنه نشان داد که هرسه محور بایستی همدیگر را پوشش داده و فقدان یکی از اضلاع، باعث تولید بحران خواهد شد و همگامی اضلاع مثلث، آزادی و مطالبه توام با انسجام و امنیت را به دنبال خواهد داشت.

برچسب ها :