نسخه PDF
آرشیو روزنامه

شناسه خبر : 5435, منتشر شده در مورخ : ۲۸ آبان ۱۴۰۰

پیشخوان روزنامه ها شنبه 29 آبان ماه 1400

تصویر صفحه نخست روزنامه سراج/اعتراض آبی/عذرخواهی محرابیان ازکشاورزان و اصفهانیان

تصویر صفحه نخست روزنامه سراج/اعتراض آبی/عذرخواهی محرابیان ازکشاورزان و اصفهانیان

آب نعمتی بزرگ بوده و زیاد و کم آن نقمت است ، گرچه دولت با جدیت به دنبال حل مسئله زاینده‌رود است اما همه می دانند که هنوز زمستان از راه نرسیده است و برف و باران امسال شاید به مانند سال های گذشته به اندازه ای بشود که در برخی از استان ها سیل جاری شود.

معاون اول رئیس جمهور در گفت‌وگوی زنده با مردم اصفهان اظهار داشت: از وفاداری مردم غیور اصفهان تشکر می‌کنم که همیشه و در همه حال به همین صورت بودند؛ معضل خشکسالی در همه استان‌ها مطرح است به‌طوری که رئیس جمهور در این یک ماه مدت ۲ بار شورای عالی آب را برگزار کردند.
وی ادامه داد: رئیس جمهور به‌دنبال موضوع آب بودند و امروز هم پیگیری کردند و من هم در همین راستا به وزیر نیرو و جهادکشاورزی دستور پیگیری دادم؛ دولت به جد پیگیر است که این مسأله را به هر نحوی مدیریت کند تا این دوره سخت را پشت سر بگذاریم.
مخبر تصریح کرد: واقعا دنبال حل مشکل هستیم، در بین مردم شرق اصفهان حضور داشتم و وضعیت آن‌ها را دیدم و انصافا وضعیت سختی دارند ما هم دنبال هستیم به هر وسیله‌ای که هست مشکل را حل کنیم.
معاون اول رئیس جمهور گفت: استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان دچار مشکل آب هستند و ان شاالله به شکلی که مشکل این استان‌ها حل بشود موضوع را دنبال می‌کنیم و نتایج را به اطلاع مردم خواهیم رساند و وزرا هم دارند کار می‌کنند و طرح‌های مختلفی دارند و پیشنهاداتی را هم مطرح کرده‌اند که آن‌ها را فردا برسی خواهیم کرد.
 جلسه ستاد احیای زاینده‌رود برگزار می‌شود
علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو با اشاره به دستور معاون اول رئیس جمهور برای اقدام سریع جهت حل مشکلات ناشی از خشک شدن زاینده رود، اظهار داشت: آقای دکتر مخبر معاون اول رییس جمهور دقایقی پیش در تماس با ما تاکید کرد به وزرای مربوطه یعنی وزرای جهاد کشاورزی و نیرو دستور موکد داده است برای حل فوری مشکل کمبود آب حوضه آبریز زاینده رود اقدامات لازم را به عمل آورند.
وی افزود: معاون اول رییس جمهور تاکید کرد این مشکل که کمبود آب مورد نیاز کشاورزان در چند استان کشور از جمله اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان را سبب شده در دستور کار جدی دولت قرار دارد.
محرابیان از تشکیل جلسه ستاد احیای رودخانه زاینده رود خبر داد و گفت: مقرر شد که وزرای جهاد کشاورزی و صمت نیز در این زمینه همکاری کنند.
وزیر نیرو با عذرخواهی از کشاورزان اصفهانی گفت: از کشاورزان عزیز به دلیل مشکلات ایجاد شده و اینکه نتوانسته ایم آب مورد نیازشان را تامین کنیم عذرخواهی می کنیم و امیدواریم با اقداماتی که انجام می شود در ماه های آتی بتوانیم این نیاز را رفع کنیم. جمعی از کشاورزان اصفهان که خواهان تامین حقابه کشت پاییزه خود هستند، در چند روز گذشته خواسته خود را با چادر زدن و روشن کردن آتش در بستر خشک رودخانه زاینده رود ابراز داشته‌اند. کشاورزان اصفهان مدت‌هاست که به دلیل کشت نکردن، هیچ درآمدی ندارند و در حالی که ذخیره سد زاینده رود ۱۷۵ میلیون مترمکعب و ورودی سد ۹.۵ و خروجی آن ۱۲.۵ مترمکعب بر ثانیه است، مطالبه گر حقابه خود هستند و می‌گویند: اگر حقابه ما در شرایط فعلی داده نمی‌شود باید سهم دیگر بخش‌ها از این رودخانه کاسته شود.

 

برچسب ها :
معاون اول رئیس جمهور در گفت‌وگوی زنده با مردم اصفهان اظهار داشت: از وفاداری مردم غیور اصفهان تشکر می‌کنم که همیشه و در همه حال به همین صورت بودند؛ معضل خشکسالی در همه استان‌ها مطرح است به‌طوری که رئیس جمهور در این یک ماه مدت ۲ بار شورای عالی آب را برگزار کردند. وی ادامه داد: رئیس جمهور به‌دنبال موضوع آب بودند و امروز هم پیگیری کردند و من هم در همین راستا به وزیر نیرو و جهادکشاورزی دستور پیگیری دادم؛ دولت به جد پیگیر است که این مسأله را به هر نحوی مدیریت کند تا این دوره سخت را پشت سر بگذاریم. مخبر تصریح کرد: واقعا دنبال حل مشکل هستیم، در بین مردم شرق اصفهان حضور داشتم و وضعیت آن‌ها را دیدم و انصافا وضعیت سختی دارند ما هم دنبال هستیم به هر وسیله‌ای که هست مشکل را حل کنیم. معاون اول رئیس جمهور گفت: استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان دچار مشکل آب هستند و ان شاالله به شکلی که مشکل این استان‌ها حل بشود موضوع را دنبال می‌کنیم و نتایج را به اطلاع مردم خواهیم رساند و وزرا هم دارند کار می‌کنند و طرح‌های مختلفی دارند و پیشنهاداتی را هم مطرح کرده‌اند که آن‌ها را فردا برسی خواهیم کرد. جلسه ستاد احیای زاینده‌رود برگزار می‌شود علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو با اشاره به دستور معاون اول رئیس جمهور برای اقدام سریع جهت حل مشکلات ناشی از خشک شدن زاینده رود، اظهار داشت: آقای دکتر مخبر معاون اول رییس جمهور دقایقی پیش در تماس با ما تاکید کرد به وزرای مربوطه یعنی وزرای جهاد کشاورزی و نیرو دستور موکد داده است برای حل فوری مشکل کمبود آب حوضه آبریز زاینده رود اقدامات لازم را به عمل آورند. وی افزود: معاون اول رییس جمهور تاکید کرد این مشکل که کمبود آب مورد نیاز کشاورزان در چند استان کشور از جمله اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان را سبب شده در دستور کار جدی دولت قرار دارد. محرابیان از تشکیل جلسه ستاد احیای رودخانه زاینده رود خبر داد و گفت: مقرر شد که وزرای جهاد کشاورزی و صمت نیز در این زمینه همکاری کنند. وزیر نیرو با عذرخواهی از کشاورزان اصفهانی گفت: از کشاورزان عزیز به دلیل مشکلات ایجاد شده و اینکه نتوانسته ایم آب مورد نیازشان را تامین کنیم عذرخواهی می کنیم و امیدواریم با اقداماتی که انجام می شود در ماه های آتی بتوانیم این نیاز را رفع کنیم. جمعی از کشاورزان اصفهان که خواهان تامین حقابه کشت پاییزه خود هستند، در چند روز گذشته خواسته خود را با چادر زدن و روشن کردن آتش در بستر خشک رودخانه زاینده رود ابراز داشته‌اند. کشاورزان اصفهان مدت‌هاست که به دلیل کشت نکردن، هیچ درآمدی ندارند و در حالی که ذخیره سد زاینده رود ۱۷۵ میلیون مترمکعب و ورودی سد ۹.۵ و خروجی آن ۱۲.۵ مترمکعب بر ثانیه است، مطالبه گر حقابه خود هستند و می‌گویند: اگر حقابه ما در شرایط فعلی داده نمی‌شود باید سهم دیگر بخش‌ها از این رودخانه کاسته شود.