نسخه PDF
آرشیو روزنامه

شناسه خبر : 369, منتشر شده در مورخ : ۸ مهر ۱۳۹۹

وزیر بهداشت: ایران پیشتاز مدیریت کرونا در جهان است / غافلگیر نشدیم/ کنترل کرونا، حقانیت ما را اثبات کرد

وزیر بهداشت: ایران پیشتاز مدیریت کرونا در جهان است / غافلگیر نشدیم/ کنترل کرونا، حقانیت ما را اثبات کرد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که ایران پیشتاز مدیریت کرونا در جهان است و تاریخ، این ادعا را پس از مقایسه اقدامات انجام شده ما با دیگر کشورهای مدعی دنیا اثبات خواهد کرد.

 سعید نمکی روز سه شنبه در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا در گلستان با برشمردن برخی اقدامات موثر ایران در مواجهه با کرونا اظهار داشت: همه این موفقیت ها در شرایط دشوار تحریم به دست آمد و ما سرافرازانه از مشکلات ناشی از محدودیت های بزرگ اقتصادی عبور کرده و خواهیم کرد.

وی بیان کرد: با وجود فشار مضاعف تحریم بر اقتصاد دنیا، هیچ کدام از خط تولید صنایع کشور به خاطر کرونا تعطیل نشد که مهمترین دلیل آن، تعیین پروتکل های دقیق برای واحدهای تولیدی با هدف تداوم فعالیت بود که بسیاری از این پروتکل ها مورد استفاده کشورهای اروپایی قرار گرفت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاسی از آموزه های دفاع مقدس را یکی از عوامل موثر مبارزه هوشمندانه با کرونا دانست و گفت: تجارب گرانقدر به یادگار مانده از دفاع مقدس، در مسیر مبارزه با کرونا مورد استفاده قرار گرفت و در نتیجه آن توانستیم با وجود قرار داشتن در محاصره اقتصادی، بهتر از بسیاری کشورهای مدعی اروپایی با کرونا مقابله کنیم.

نمکی ادامه داد: یکی از بهترین و موثرترین شیوه های مدیریت کرونا در گلستان اتفاق افتاد که امیدواریم این شیوه در ادامه شیوع کرونا همچنان تداوم یافته و موجب کاهش تعداد مبتلایان و جانباختگان شود.

وی گفت: بر خلاف بسیاری از کشورهای دنیا، ایران از شیوع کرونا غافلگیر نشد چون از ابتدای همه گیری آن در چین، به بررسی جوانب و احتمال شیوع آن در ایران پرداخته و با توجه به توان بالای کادر درمانی و پزشکی با آن مقابله کردیم .

وی ادامه داد: سال گذشته را با سیل فراگیر در ۲۵ استان و شیوع آنفلوآنزا پشت سر گذاشتیم اما هیچ کدام از این اتفاقات منجر به همه گیری حتی یک بیماری واگیردار نشد که دلیل آن، آمادگی کامل کادر درمانی برای مبارزه با این مشکلات بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قبل از آن که کرونا وارد کشور شود با بهره گرفتن از تجربه دفاع مقدس، خود را برای هجوم این بیماری آماده کرده و با اتخاذ تدابیر قابل اجرا در برابر این ویروس ایستادگی کردیم که نتیجه آن ، کاهش تعداد مبتلایان و جان باختگان در مقایسه با آمار جهانی بود.

نمکی ادامه داد: در ابتدای شیوع کرونا، رسانه های معاند با تحقیر مدیریت کرونا در ایران، قصد وارد کردن ضربه به حاکمیت و سلب اعتماد مردم را داشتند اما کنترل کرونا در ایران در کنار شکست های کشورهای اروپایی و آمریکا برای مهار کرونا، حقانیت ما را اثبات کرد.

وی افزود: در شرایطی که تخت های بیمارستانی در کشورهای اروپایی ۵ تا ۷ برابر ایران است اما هیچ بیماری در ایران به دلیل نبود تخت، از بیمارستان بازگردانده نشد و خدمات پزشکی از افراد مسن به جوانان منتنقل نشد در حالی که این اقدامات در اروپا رویه ای عادی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در طرح تحول سلامت، زیرساخت های درمانی زیادی در کشور ایجاد شد اما هنوز فاصله ایران با استانداردهای جهانی زیاد است.

نمکی گفت: با وجود همه این کمبودها، در ارایه خدمات پزشکی کرونا، هیچ تبعیض جنسیتی، قومی و طبقاتی در کشور گزارش نشد.

وی همچنین از حمایت رهبر معظم انقلاب در رعایت پروتکل ها و حمایت از شیوه نامه های ستاد ملی مقابله با کرونا تقدیر کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در شرایطی که در بدترین و ظالمانه ترین روزهای کشور حتی اجازه وارد کردن ماسک را هم نداشتیم، با همت جوانان وتاسی از فرهنگ به یادگار مانده از دوران دفاع مقدس، در مدت زمان ۲ ماه ابتدا تجهیزات مورد نیاز را وارد کرده و سپس به صادر کننده آن تبدیل شدیم.

برچسب ها :
دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کرونا