نسخه PDF
آرشیو روزنامه

شناسه خبر : 27, منتشر شده در مورخ : ۲ تیر ۱۳۹۹

خانواده و دین برای بومیان آمریکایی به ویژه سیاه پوستان بسیار حائز اهمیت بود

خانواده و دین برای بومیان آمریکایی به ویژه سیاه پوستان بسیار حائز اهمیت بود

به روایت از خانم مرضیه هاشمی: جریان نژاد پرستی در آمریکا قدمت 400 ساله دارد. در تاریخ آمریکا حدود 400 سال است نژاد پرستی و مبارزه با اقلیت ها را مشاهده میکنیم. در آن دوران رنگین پوستان حق تشکیل خانواده نداشتند و به همین علیت زن و مرد و فرزند هرکدام در مکانی نا معلوم برای بردگی فروخته میشدند. آن ها حق تشکیل اجتماع نداشتند. حتی اجازه نداشتند زبان و فرهنگ خودشان را حفظ کنند. برخی از رنگین پوستان، مسلمان بودند اما اگر سفید پوستان آن ها را در حال تدریس میدیدند شبانه همه را قتل عامل میکردند. اگر عده ای موفق به فرار از این مهلکه میشدند که چه بهتر و اگر نه در برابر دیدگان همه کشته میشدند. تا اینگونه به کل سیاه پوستان گفته شود نتیجه عدم پیروی از دستورات این است. در واقع هم کنترل شدید بود و هم تنبیه.
بعد از جنگ داخلی آمریکا در سال 1986 میلادی دیگر به ظاهر برده داری به پایان رسیده بود. همچنین قوانین جدید اجتماعی وضع شد. این قوانین جم کراو نام داشت. طبق این قوانین رنگین پوستان از حقوق اجتماعی برخوردار نبودند. مثلا در اماکن مختلف اجازه اشتغال به کار نداشتند. حتی در اماکن عمومی مثل رستوران یا هتل و یا فروشگاه اجازه ورود نداشتند یا اگر هم مجوز ورود داشتند، بطور بسیار محدود. مثلا ورودی جداگانه. حتی برای آشامیدن آب، از سفید پوستان مجزا بودند. همچنین اجازه استقلال مالی نداشتند و باید برای امرار معاش به سفید پوستان وابسته میبودند. این رویه ادامه داشت تا این که در منطقه بلک وال استریت بعضی از سیاه پوستان گرد هم جمع شدند و از نظر اقتصادی پیشرفت کرده و صاحب فروشگاه های بزرگ شدند. و توانستند از نظر اجتماعی جایگاه کسب کنند و به موفقیت های چشم گیری دست پیدا کنند. در آن زمان سفید پوستان از روی حسادت با یک بهانه کوچک یک شهر را به آتش کشیدند.
به گفته خانم هاشمی صاحب رسانه های قدرتمند در آمریکا چون هالیوود همان نژاد پرستان متعصب همچون کوکلاس کلان ها هستند. آن ها در تمام طول تاریخ فعالیت رسانه ای خود تصویری سیاه از رنگین پوستان آمریکا به جهان مخابره کردند تا فعالیت های نژاد پرستی خود را موجه جلوه کنند. مثلا سرخ پوستان را بسیار خشن توصیف کردند. و سیاه پوستان را بسکت بالیست، فوتبالیست، رقاص یا خواننده جلوه کردند که مدام درحال عیاشی هستند. این درحالی بود که در دهه 80 میلادی، دولت آمریکا در محل سکونت سیاه پوستان، اقدام به اخفای تعداد زیادی اسلحه و مقادیر زیادی مواد مخدر کرد. و از آن ها خواست تا برای حفظ جان خود در برابر این اقدام سکوت کنند.
خانم هاشمی طی پژوهشی میدانی و مستند از مردم سیاه پوست آمریکا این گونه گفت: هویت، زبان، دین و خانواده سیاهان از آن ها گرفته شد. چرا که لازمه فروپاشی آنها از هم گسیختگی و بی بند و باری و بی هویتی بود. اما هیچ کس نمیداند که سیاهان طی جنبش های ضد نژاد پرستی دستگیر میشدند و پس از تحمل شکنجه های سخت در زندان های آمریکا آزادی مشروط داشتند. به آن ها گفته میشد «اگر میخواهی از زندان آزاد شوی فقط اجازه داری در گوشه ای از شهر مشغول به فروش مواد مخدر شوی در غیر این صورت در زندان خواهی مرد.» این است واقعیت ماجرا.
نویسنده: پرستو نظیفی آرانی

به گزارش سراج/ خانم مرضیه هاشمی: جریان نژاد پرستی در آمریکا قدمت 400 ساله دارد. در تاریخ آمریکا حدود 400 سال است نژاد پرستی و مبارزه با اقلیت ها را مشاهده میکنیم. اکنون شاهدان اعتراضات ناشی از نژاد پرستی متعجب هستند که چرا بعد از 400 سال تحمل زور و ستم، اینگونه جریان های معترض نقشی پررنگ دارند؟!
به عقیده ایشان: اعتراض مردم در امریکا طبیعی است چون از سیاست های نژاد پرستی خسته شده اند. اما اینگونه اعتراضات در این حجم وسیع و تا این حد خشونت اصلا طبیعی نیست. چه شده که همه به فکر سیاه پوستان افتادند؟ بسیاری از سیاه پوستان در زمان ریاست جمهوری اوباما قربانی نژاد پرستی شدند. اما چرا الآن از اعتراضات حمایت میکند؟ اما در زمان ریاست جمهوری خود نه؟ اعضای مهم کنگره از جمله نانسی پلوسی در مقابل معترضان زانو زدند و به آن ها قول دادند که قوانین فعلی ایالات متحده را تغییر داده و قوانین شدید ضد نژاد پرستی وضع کنند. این دلسوزان تا به حال کجا بودند؟ آگاه باشید که اوضاع فعلی آمریکا فقط و فقط شوی تبلیغاتی دموکرات هاست. آن ها حتی دست به زیر و رو کردن کشور میزنند تا دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 5 ماه آینده پیروز نشود.
وی افزود: اعتراضات فعلی آمریکا یک نوع اعتراض مهندسی شده از سوی جناح لیبرال دموکرات است. زیرا همانطور که در تبلیغات انتخاباتی رقیبان ترامپ مشاهده میکنیم در این اعتراضات بخش کثیری از جمعیت سیاه پوست آمریکا شرکت نمیکنند چرا که به خوبی واقفند، حمایت های سیاست مداران لیبرال دموکرات برای برهم زدن کرسی ریاست جمهوری ترامپ و کناره گیری او در دور بعدی است.
به تحلیل خانم هاشمی: جریان
 “Black lives matter” بودجه یک میلیون دلاری دریافت کرده، آن هم از خزانه آمریکا ! دموکرات ها برای سرو سامان دادن و هرچه پرقدرت تر نشان دادن این جریان حتی اقدام به دعوت جمع کثیری از رنگین پوستان کردند اما آن ها دعوت را نپذیرفتند زیرا میدانند هدف اصلی دموکرات ها پیروزی در انتخابات است نه دل سوزی برای رنگین پوستان. حتی در بین رنگین پوستان گروه های هوشیارسازی تشکیل شده تا همه هوشیار باشند که بازی دیگری در راه است و در آخر سیاه پوستان قربانی این بازی خواهند شد.

 

برچسب ها :
روزنامه سراج نظیفی آرانی گفتگو سراج